کد مطلب:172913 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:276

تعریف عوام و خواص
خواص در هر جامعه، افرادی هستند كه اهل شناخت و تجزیه و تحلیل بوده، براساس بصیرت نسبت به وقایع اتفاقی موضع گیری می كنند و در حقیقت سردمداری جریان های اجتماعی به دست آنهاست. [1] این دسته بسیار كم هستند. مقام معظم رهبری می فرماید:

خواص كسانی هستند كه از روی فكر و فهمیدگی و آگاهی و تصمیم گیری كار می كنند، یك راهی را می شناسند و به دنبال آن راه حركت می كنند. وقتی عملی انجام می دهند، موضع گیری می كنند، راهی را انتخاب


می كنند، از روی فكر و تحلیل است؛ می فهمند و تصمیم می گیرند و عمل می كنند. [2] .

عوام در هر جامعه اكثریت را تشكیل می دهند و معمولا پیرو بوده، به بالا دستی ها نگاه می كنند و مطابق مشی آنها عمل می كنند، اینها توانایی تجزیه و تحلیل مسایل را ندارند، پیرو موجند و مرعوب جو. [3] مقام عظمای ولایت می فرماید:

عوام كسانی هستند كه وقتی جو به یك سمتی می رود اینها هم می روند، تحلیل ندارند. یك وقت مردم می گویند زنده باد، این هم نگاه می كند و می گوید زنده باد، یك وقتی مردم می گویند مرده باد، او هم نگاه می كند می گوید مرده باد. اینها دنبال این نیستند كه ببینند چه راه درست است، چه حركتی صحیح است، بفهمند، بسنجند، تحلیل كنند، درك كنند. [4] .


[1] از ديدگاه جامعه شناسانه به آنها گروه هاي مرجع (Reference Group) مي گويند كه به عنوان تيپ و الگوي ايده آل مطرح هستند. گروه هاي ديگر براساس عملكرد آنها ارزش ها و هنجارهاي خود را تنظيم و دروني مي سازند. گروه هاي مرجع را گروه هاي داوري و گروه هاي استنادي نيز مي گويند. ( مباني جامعه شناسي، منصور وثوقي و علي اكبر نيك خلق، ص 209)

[2] بيانات رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان لشكر 27 حضرت رسول صلي الله عليه و آله 20 / 3 / 75.

[3] به اين گروه ها «گروه هاي پيرو» و گاهي نيز «توده» گفته مي شود.

[4] رهبر معظم انقلاب، 20 / 3 / 75.